Matt Baglio "Ritus" c. könyvéről külföldön élő testvérünktől

Szia Istvan,

Most olvastam, hogy Matt Baglio Rítus cimu konyve juniusban jelenik meg Magyarorszagon. Mivel a konyv alapjan egy amerikai horrorfilmet keszitettek, ezert valoszinuleg sokan nem fogjak elvbol elolvasni, pedig nagy kar! Nemregiben fejeztem be, nagyon jo konyv, sajnalatos, hogy Hollywood igy kiforgatta.

Ez egy hiteles, objektive dokumentum regeny egy amerikai paprol, Gary atyarol, aki a Vatikanban egy exorcista kepzesen vett reszt, es egy evet tolt  egy idos, gyakorlo exorcistaval egyutt.  A konyv szerzoje egy katolikus tenyfeltaro riporter, aki tenyleg igen melyen beleassa magat a temaba es lehetoseget kap arra, hogy vegigkiserje Gary atyat a kepzes soran, sot 20 exorcizmust sajat maga is lathat.

Elotte olvastam Don G. Amorth atya ket konyvet, de ebben a konyvben meg reszletesebb kepet nyerhetunk az exorcizmusrol es a spiritualis vilag torvenyszerusegeirol

Egy ket- gondolat a konyvbol, ami megfogott:

1.     Bar az exorcizmushoz a papoknak nincsen szukseguk szabadito karizmakra ( maga a papi szentseg szabadito! ), nagyon fontosnak tartjak a szabadito karizmaval megaldott laikusokkal torteno egyuttmukodest

2.     Nagyon megrazo annak az apacanak az esete, aki kozel negyven eve jar rendszeresen exorcizmusra, hihetetlen erovel manifesztalodik benne a gonosz. Csak exorcizmus utan lesz kepes gyonni es aldozni, de mindig csak atmenetileg lesz jobban. A hatter: az edesanyja probalta abortalni, de nem sikerult, igy meg a mehen belul megatkozta. Ez az atok annyira megkotozte, hogy tartos exorcizmus sem kepes megszabaditani. Don G. Amorth szerint is ez nagyon ritka, es nem tudjuk, az Ur miert engedi ezt, vagyis az  allapot erdemszerzo jelleget csak az Ur ismeri. Arra a kerdesre, hogy meddig kell egy ilyen esetben imadkozni, exorcizalni, a valasz: akar a megszallott elete vegeig, soha nem szabad feladni a remenyt ( ezt en az osszes kozbenjaro imara is vonatkoztatom). Ugyanakkor nagyon sok pelda van ra, hogy valaki a megszallason keresztul kerul kozelebb Istenhez.  Vannak „kronikus" megszallottak, akik egyutt elnek az allapottal: gyonnak, aldoznak, de a  legmeglepobb pillanatokban manifesztalodik a demon. Ilyenkor mar a csaladtagok is tudjak, hogy azonnal imadkozni kell. A konyv emliti egy fiatal no esetet, aki nagyon sokaig megszallott volt, de ez alapjan tert meg. Ferjhez ment, es a ferje gyakran elkiserte az exorcizmusokra. Volt, hogy a demon otthon manifesztalodott, ratamadva a ferjre is. De a hosszu exorcizmus utan vegleg szabadult, viszont olyan mely hite lett a ferjenek is, ami nem lett volna lehetseges a megprobaltatasok nelkul.

3.     Nagyon sokszor pszichiatriai betegek kernek szabaditast, akik valojaban nem megszallottak (Olaszorszagban sokan jarnak ok nelkul exorcizmusra). Ilyenkor az exorcista gyakran „teszteli az alanyt": latinul a rituale helyett pl. verseket szaval: ha a „beteg" erre reagal, akkor valoszinuleg csak szimulal. A valodi megszallott nem reagal a latin vilagi szovegre, de a rituale szovege felszinre kenyszeriti a demont. Nagyon fontos, hogy legyen egy hivo pszichiater, akivel az exorcista egyutt tud dolgozni.

4.     A pszichiatria, mint tudomany vegre tudomanyosan is elkezdte vizsgalni a megszallottsagot, meg egy szindroma nevet is kapott  „ordogi megszallottsag szindroma". A tunetek kozott szerepel a levitacio, idegen nyelveken valo szolas, es elismerik, hogy a jelenseg az orvostudomany altal meg nem magyarazhato. Ez nagy elorelepes, mert korabban ezeket az eseteket szkizofrenianak, szemelyisegzavarnak probaltak leirni a „materialista" tudosok, de ezzel most elismerik, hogy egy teljesen kulonallo jelensegrol van szo, ami gyogyszeresen es a klasszikus pszichiatriai terapias fegyvertarral nem gyogyithato es a tudomany nem tud vele mit kezdeni.

5.     Sok vita van a kulonfele formulakrol. A konyv tenykent irja le, hogy a gonosz lelkek kulonbozo erosseguek, es az erejuktol fuggoen  egyesek jobban, masok kevesbe kepesek elviselni a kulonbozo imakat. Maga a latin nyelvu rituale hihetetlen eros, a legtobb lelek nem birja elviselni, es manifesztalodik. De  elofordul olyan is, hogy egy adott exorcistanal egy adott ima jobban szabadit, mnt a masiknal, sot a demon toleranciaja az imakkal szemben novekedhet. ( szerintem ez hasonlo a fertozesekhez, a demon egy lelki parazita, aki az antibiotikumokhoz hasonloan rezisztensse valhat... )

6.      Ez a konyv is megerositi, hogy a lelkek rettegnek a Szuzanyatol es Pio atyatol. Gyakran sikitoznak, hogy „kuldd el az asszonyt es a  csuhast"... , es a vegso szabaditasokat nagyon sokszor a Szuzanya jelenlete kiseri.

7.     A szamomra legerdekesebb a kovetkezo: az exorcizmusok soran a megszallott minden alkalom utan egyre kozelebb kerul a szabaditashoz. Ennek az egyik jele, hogy a demon megmondja a nevet. A szabaditas legdobbenetesebb jele, amikor a demont az exorcizmus arra kenyszeriti, hogy kimondja:" Dicsoseg az Istennek, aki mindennek a teremtoje" Ennek a megvallasa a legkatartikusabb, mert ezt mar semmilyen demon nem kepes elviselni,  menekulnek, es a megszallott megszabadul.

8.     A konyv kiter arra a vitara is, hogy megfertozhet -e a megszallott. Don G. Amorth atyat idezi, aki azt mondta, hogy 50 ev alatt ilyent nem latott. De az teny, hogy az exorcista hatalmas kisertesnek van kiteve, es foleg a szexualis jellegu kisertesek erosek, sokszor a megszallottakon keresztul. Fontos, hogy az exorcista kegyelmi allapotban legyen, alapveto az imaelet es a bojtoles.

Azt hiszem, hogy ez a konyv tenyleg a valodi megszallottakrol szol, ami nagyon ritka. De tenyleg nagyon erdekes olvasmany, bar nem tudom, hogy milyen lesz a magyar forditas. Gary atya jelenleg Amerikaban szolgal, de a hozza fordulok 80 %-a pszichiatriai eset, igy altalanos szabadito imakat mond erettuk. Nagyon ritka a teljes megszallottsag, evente 4-5 ilyen esetet lat.

Gy.